Zijn er Benidorm-bastards in Busan? - Reisverslag uit Busan, Zuid-Korea van Philippe Beullens - WaarBenJij.nu Zijn er Benidorm-bastards in Busan? - Reisverslag uit Busan, Zuid-Korea van Philippe Beullens - WaarBenJij.nu

Zijn er Benidorm-bastards in Busan?

Door: Philippe Beullens

Blijf op de hoogte en volg Philippe

04 Augustus 2016 | Zuid-Korea, Busan

Prachtige bergen als decor, Korea's fijnste stranden, zalig zeevoedsel, stinkende vismarkten met de meest exotische vissoorten, hippe bars en restaurants, één van de grootste havens van het land: Korea's tweede grootste stad heeft het allemaal.

In Busan is Korea's grootste vismarkt gevestigd. Iedereen die een grote liefde koestert jegens zeevoedsel en wiens reukorgaan tegen een flink stootje kan, moet zeker eens gaan kijken in en rond de drukke Jagalchi fish market. Heel anders dan de uiterst propere Tsukiji fish market van Tokyo waar de bevroren tonijnen vlotjes over de vloer glijden. Plaatselijke delicatessen zijn o.a: rauwe vis (zeer vergelijkbaar met de Japanse Sashimi), baby octopus die meestal nog ligt te spartelen op het bord, chogochujang (een op het eerste zicht waterachtig sausje maar on-voor-stel-baar pikant) en maeungtang (een vissoep, uiteraard verschrikkelijk pikant).

Busan is gemakkelijk te verkennen met de Busan City Tour bus: een bus waar je voor 12 Euro een hele dag onbeperkt gebruik kan van maken. Ze brengt je langs de bekendste bezienswaardigheden. De gigantische haven is interessant om zien. Het maritiem museum is een architecturaal pareltje en er zijn een paar plekken waar je mooie foto's kan nemen. Het is een veel betere optie dan gebruik te maken van de metro en op die manier teveel tijd ondergronds door te brengen. Bovendien is het metronetwerk in Busan niet zo geweldig uitgebouwd als in Seoul en zijn niet alle bezienswaardigheden makkelijk met de metro te bereiken. Het gebruik van de metro is in Busan ook niet zo duidelijk en makkelijk als in Seoul. Zie verhaal over de bejaarde waaier-dame van gisteren.

Het was vandaag een schitterend zonnige dag. Stralende zon maar toch dat verfrissende zeebriesje. Met af en toe de doordringende stank van rotte vis ertussen. Azië natuurlijk! :-) Op straat kwam ik vandaag 2 hoogbejaarde Koreaanse opa's tegen in pyjama! Dementerend en ontsnapt uit een geriatrisch instituut? Het leek er sterk op. En niemand die daarvan op keek. Behalve ik dan, want het was een redelijk surrealistisch tafereel in zo'n drukke metropool als deze. :-) Maar van surrealistische taferelen kijkt niemand op in Azië. Behalve dan die sporadische westerse toerist als ik die af en toe denkt van: "jamaarwadisdathierallemaalzeg? Wat krijgen we nu?"

Ik ben vandaag niet aangevallen door bejaarde Korea-bastards, ben niet in Babelse spraakverwarringen verzeild geraakt, ben niet afgedropt aan de foute bushalte, heb geen 108 buigingen moeten maken en ik ben om 8u opgestaan i.p.v. om 4u bij de Boeddhisten. En van geneugten des levens heb ik mij niet onthouden. Ik zou bijna moeten spreken van een saaie dag! Ik hou het liever op: veel gezien maar niks meegemaakt. Een rustige dag. Vakantie!

Morgen neem ik om 12u de KTX-trein naar Daejeon. Een ritje van anderhalf uur. Daar wacht collega MinJin O me op. Zaterdag speel ik een beiaardconcert voor Daejeon University en zondag een orgelconcert.

Eens zien of ik het nog kan! :-)


  • 04 Augustus 2016 - 18:43

    Hilde:

    Wel,wel, een saaie dag vandaag!! Ik lees toch liever wat hilarische toestanden

  • 04 Augustus 2016 - 18:44

    Ed:

    Beiaard...
    Ge ga da zeker nog kunne... lot ze ginder ne kie zien en hoere hoe dat da moe klinke!
    Tot de volgende...


  • 04 Augustus 2016 - 18:59

    Ma En Pa:

    Mooi verhaal, want we konden toch vlotjes mee wandelen op de vismarkt. -))
    Het zal je zeker deugd doen om een klavier te kunnen bespelen.
    Heb je al wat bijgeleerd van de Koreaanse keuken? Dat het spicy is, dat hebben we al begrepen -)).
    Goede reis verder en doe de groeten aan de collega's.

  • 05 Augustus 2016 - 17:43

    Anne:

    Je hebt eens een rustige dag gehad. En ik heb weer kunnen mee genieten van de mooi verslag. Ik zou me goed voelen tussen de vismarkten,ik zou elke dag kunnen vis eten.
    Maar het is tamelijk duur. Ginds waarschijnlijk niet.

    Het ga je goed vakantieganger!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Philippe

Philippe is een gepassioneerd en ervaren wereldreiziger, geboren in 1975 in België. Hij spreekt vlotjes verschillende talen en bouwde in de afgelopen 20 jaar een flink palmares aan reiservaring op in o.a. : Polen, Noorwegen, Ierland, Rusland, China, Thailand, Cambodja, Vietnam, Laos, Mongolië, Japan, Taiwan, Indië, Australie en de Verenigde Staten. Hij reisde naar al deze landen ofwel als backpacker ofwel als internationaal bekend concertmusicus (organist/beiaardier). Hij is auteur van diverse reisgerelateerde artikels in reistijdschriften en probeert steeds zijn reiservaringen zoveel mogelijk te delen met andere reislustigen. In het dagelijks leven is Philippe zéér druk actief als professioneel musicus: Organist, beiaardier, koordirigent en muziekleraar.

Actief sinds 15 Juli 2016
Verslag gelezen: 327
Totaal aantal bezoekers 10980

Voorgaande reizen:

18 Juli 2016 - 11 Augustus 2016

Letskorea!

Landen bezocht: