Dag 2 in Seoul - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Philippe Beullens - WaarBenJij.nu Dag 2 in Seoul - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Philippe Beullens - WaarBenJij.nu

Dag 2 in Seoul

Door: Philippe Beullens

Blijf op de hoogte en volg Philippe

21 Juli 2016 | Zuid-Korea, Seoel

Koreanen zijn vergroeid met hun Smartphone. Die smartphone is uiteraard een Samsung want dat wordt hier gemaakt. Jong en oud - werkelijk iedereen - hangt hier de hele dag door en overal aan zo'n ding. Je hoeft je dus bij wijze van spreken geen zorgen te maken dat je smartphone hier zal gestolen worden: ah nee! Iedereen heeft er al eentje. Het gevolg is natuurlijk dat de modale Koreaan totaal geen oog meer heeft voor de wereld rondom zichzelf. Ze lijken toch allemaal wonderwel in staat om - met dat ding in hun handen - alle mogelijke gevaar om zich heen te kunnen ontwijken. Niemand botst hier ergens tegenaan of loopt onder een of ander voertuig met de smartphone in de hand. Misschien is dat wel het werk van een of andere vernuftige app die hen tijdig waarschuwt voor een dodelijk incident.

De enige handige app die ik hier gebruik is die van de metro. Het metrostelsel in Seoul is enorm. Een immens onderaards netwerk van treinstellen die je via onmogelijk lange gangenstelsels naar je bestemming brengen. Vaak duurt het stappen naar de uitgang van een station langer dan de rit zelf. Doet me meteen denken aan het moment waarop ik meer dan een uur op zoek ben geweest naar de uitgang van Tokyo Central Station, enkele jaren geleden. Een absoluut record tot hiertoe. Nog niet geëvenaard in Seoul.

Ik vond verkoeling in enkele interessante musea vandaag. Prachtige collecties Aziatische kunst. In het Korean War Museum kwam ik eindelijk te weten wanneer precies en waarom deze oorlog ontstond en dat hij eigenlijk nog steeds niet officieel ten einde is: er geldt enkel een wapenstilstand die af en toe met de voeten wordt getreden. En geregeld schiet de communistische noorderbuur hier eens een paar raketten in zee om de schrik er wat in te houden bij de zuiderburen.

Mijn aantrekkingskracht tot hoge torens kende later op de middag alweer een absoluut hoogtepunt met een ritje naar het observation deck van de Seoul N Tower. Een toren van 200m hoog, bovenop een berg in Namsan park. Pas van daarboven krijg je een idee van de immense omvang van de 2 de grootste stad ter wereld. Tokyo staat op nummer 1 trouwens. Wel opvallend : enorm veel groen in Seoul.

Morgen een Gangnam-style move doen in Seoul's hipste wijk: Gangnam? 't Zal wel zijn zekers! Eens zien of ik de Psy hier ni tegen 't lijf loop.

• 21 Juli 2016 - 13:49

Ed:

In het Belgenland doen heel wat individuen ook een poging om de smartphone aan hun hand te laten vastgroeien. Gisteren nog iemand lachwekkend zie struikelen tijdens zijn Pokemonjacht. Hier hebben ze zodoende nog wat training nodig blijkbaar...
    Trakteer de Psy op een Gangnam-beiaardconcert!
    Tot de volgende...

• 21 Juli 2016 - 21:24

Ma En Pa:

Weer een mooi verhaal, we genieten ervan en kijken er steeds naar uit.
    Groetjes.

• 22 Juli 2016 - 11:01

Anne:

Weer zo een mooi beeldrijk reisverslag. Zo een reis zal wel veel voorbereiding gehad hebben. Je ziet dat je goed voorbereid bent.
    Hier is het nog altijd goed weer.

Het ga je goed solotrekker!

Philippe

Philippe is een gepassioneerd en ervaren wereldreiziger, geboren in 1975 in België. Hij spreekt vlotjes verschillende talen en bouwde in de afgelopen 20 jaar een flink palmares aan reiservaring op in o.a. : Polen, Noorwegen, Ierland, Rusland, China, Thailand, Cambodja, Vietnam, Laos, Mongolië, Japan, Taiwan, Indië, Australie en de Verenigde Staten. Hij reisde naar al deze landen ofwel als backpacker ofwel als internationaal bekend concertmusicus (organist/beiaardier). Hij is auteur van diverse reisgerelateerde artikels in reistijdschriften en probeert steeds zijn reiservaringen zoveel mogelijk te delen met andere reislustigen. In het dagelijks leven is Philippe zéér druk actief als professioneel musicus: Organist, beiaardier, koordirigent en muziekleraar.

Actief sinds 15 Juli 2016