Whoppah Gangnam Style! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Philippe Beullens - WaarBenJij.nu Whoppah Gangnam Style! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Philippe Beullens - WaarBenJij.nu

Whoppah Gangnam Style!

Door: Philippe Beullens

Blijf op de hoogte en volg Philippe

22 Juli 2016 | Zuid-Korea, Seoel

Tenzij u in 2012 op een andere planeet doorbracht of ondertussen de Alzheimer begint toe te slaan, weet u allicht wel iets over Gangnam style: de absolute monsterhit van de Koreaanse popster "psy". Deze sympathieke rondhuppelende idioot uit Seoul maakte met z'n liedje "Gangnam style" eigenlijk een parodie op Seoul's meest hippe en dure district "Gangnam". Op slag scoorde hij er een wereldhit mee en als ik me niet vergis is het tot op vandaag nog steeds de meest bekeken videoclip ter wereld op Youtube met meer dan een miljard views ofzoiets...

Gangnam is uiteraard iets wat je niet mag missen bij een bezoek aan Seoul. Niet zozeer om die springende idioot die nu allicht schatrijk is en tevens tot ambassadeur van de K-pop - want zo heet die hippe popmuziek hier - benoemd werd , maar wel om er gewoon eens de sfeer te gaan opsnuiven van hippe wolkenkrabbers, enorme flikkerende schermen, dure winkels, sjiek jong volk, jong volk dat zich sjiek wil voordoen, sjiek volk dat zich jong waant en duizenden andere "m'as tu vu's" die komen paraderen op de grote boulevards. Dat getal mag je letterlijk nemen, want het is van 's morgens tot 's avonds over de koppen lopen in Gangnam. Iedereen wil er zijn. Ik ook vandaag. En ik herhaal het nóg eens: "Gangnam Style" had weldegelijk de bedoeling om al dat overdreven hippe gedoe in het belachelijke te trekken. Psy werd er wereldberoemd mee. Dat is toch ongelooflijk hilarisch?

Ondertussen heb ik hier ook al een moord begaan! Ik heb gisteravond mijn kamergenoot in koelen bloede om het leven gebracht: een reuzegrote kakkerlak! Ze zijn hier bijna zo groot als destijds in Cambodja. Ik wist het dat ik van die vieze beesten hier niet ging gespaard blijven (ze zijn in heel Azië eigenlijk quasi niet te vermijden), dus ik had m'n voorzorgen genomen. Het meest ideale middel om ze te doden is een simpele anti-luizenspray voor kids die je bij ons in de apotheek vrij kan kopen: shampoux spray. Het werkend bestanddeel daarvan (piperonyl butoxide) doodt kakkerlakken uiterst snel. Hoe groter ze zijn, hoe langer het duurt natuurlijk. Maar één spuit met dat busje volstaat omdat stuk ongedierte binnen enkele minuten met z'n poten omhoog te krijgen. Voila! Een moord dus. Ongevaarlijke beestjes eigenlijk, maar o zo griezelig en vies. Bah!

Vandaag moet het zowat de heetste dag geweest zijn sedert ik hier ben: werkelijk superheet! Brandende zon. Op het randje van uitstaanbaar.

En morgen reinig ik mijn spade in Seoul. Ik trek naar Chuncheon: een stadje op ongeveer een dik uur ten oosten van Seoul. Er zou daar een prachtig meer zijn in een rustige omgeving. En het ligt op mijn route richting zuidoosten. Dus ik ga daar eens kijken. Met de trein. En dat was meteen het eerste reis-avontuur, want daarvoor moet je uiteraard aan een ticket geraken. Altijd spannend wanneer je voor het eerst in een land komt en er de taal niet begrijpt of spreekt. Tot mijn grote verbazing heeft het hele koop-proces van dat treinticket niet eens 60 seconden geduurd! De loketbediende begreep en sprak voldoende Engels. Belangrijkste zaak is natuurlijk wel dat je géén verwarring mag laten ontstaan over de bestemming: indien mogelijk toon je die best ofwel in het Koreaans ofwel in ons alfabet. Het alleen maar uitspreken kan tot misverstanden leiden en dan ben je natuurlijk vertrokken, want dan moet je proberen duidelijk te maken dat er een vergissing is ontstaan en dan begint het circus...

Morgenochtend om 10u de trein op richting Chuncheon. Ik ben benieuwd wat ik daar ga aantreffen. Wellicht een grote verademing na de immense drukte van 's werelds tweede grootste stad. Ik zou al blij zijn met enkel en alléén een bed met zachte matras - oh jee m'n rug na die spartaanse Koreaanse vloermatten...




  • 22 Juli 2016 - 12:58

    Hilde Colin:

    eerlijk gezegd was ik niet zo op de hoogte van die gangnamwijk! zo ziet ge maar, een oud-collega leert nog wat bij!! :-)

    zie maar dat ge geen grotere beesten tegen het lijf loopt in de natuur!! of hebt ge daar ook spuitbussen voor meegenomen in uw rugzak? ;-) ;-)

    veel plezier in Chuncheon.

  • 22 Juli 2016 - 14:13

    Ed:

    Moord... van die beesten zijn er wellicht meer dan genoeg... gewoon doorgaan.
    Mogelijk zijn die gefrituurd wel eetbaar!
    Ik ga er van uit dat de trein die je gaat nemen al een modern exemplaar zal zijn en niet iets wat 75 jaar geleden bij ons op de sporen voorbij boemelde, met name een stoomtrein.
    Hier in België is het ook volop zomer...
    Tot de volgende...

  • 22 Juli 2016 - 15:32

    Anne:

    Heb weer wat bijgeleerd over de psy en gangnam. Je zou al een boek kunnen schrijven, zoveel je weet over de streken.
    En van kakkerlakken moet ik ook niet hebben. Een goeie remedie heb je uitgevonden. Zal het onthouden ,moest ik het ooit tegenkomen.

    Het ga je goed plantrekker!

  • 22 Juli 2016 - 15:35

    Ma En Pa:

    Breng aub die beestjes niet mee, want ik denk dat ge ze nooit nog uit huis krijgt! Insectenpastas en dergelijke is nog niet mijn ding.
    Hier ook heet, maar alles ok.
    Goede reis verder

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Philippe

Philippe is een gepassioneerd en ervaren wereldreiziger, geboren in 1975 in België. Hij spreekt vlotjes verschillende talen en bouwde in de afgelopen 20 jaar een flink palmares aan reiservaring op in o.a. : Polen, Noorwegen, Ierland, Rusland, China, Thailand, Cambodja, Vietnam, Laos, Mongolië, Japan, Taiwan, Indië, Australie en de Verenigde Staten. Hij reisde naar al deze landen ofwel als backpacker ofwel als internationaal bekend concertmusicus (organist/beiaardier). Hij is auteur van diverse reisgerelateerde artikels in reistijdschriften en probeert steeds zijn reiservaringen zoveel mogelijk te delen met andere reislustigen. In het dagelijks leven is Philippe zéér druk actief als professioneel musicus: Organist, beiaardier, koordirigent en muziekleraar.

Actief sinds 15 Juli 2016
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 11003

Voorgaande reizen:

18 Juli 2016 - 11 Augustus 2016

Letskorea!

Landen bezocht: